Wah, Wah… Tahun ni tahun berkahwin Malaysia ke ape?

hehehe.. ngape semua kawan2 aku kawen tahun ni.  Ahaks.. Bergeng sudah kami kawen.  Both of my Best friend nampak nye kawen tahun ni, Satu bulan Jun satu bulan November and Aku? bulan Oktober ni..! Alhamdulillah… Semua selamat bertemu jodoh yang baik.  Hepi sangat utk semua dan diri sndiri. 🙂

SO, kali ni aku wat entry bahasa melayu lak.. ekekeke.. Utk kawan2 yang bukan orang melayu & tak faham bahasa melayu.. Sorry ye.. hehehehe~ Ha, utk korang yang bakal jadi pengantin.. korang boleh tengok checklist dibawah utk make sure yg korang takde terrrtinggal ape2 yang penting masa majlis korang nanti ye 🙂

Sebelum Majlis :
Bertunang dulu kalau nak, kalau tak nak.. pon boleh.. hehehe

1) Set tarikh nikah & sanding
– date nikah ni ade orang suke buat sehari sebelum (selalunye buat jumaat, amik berkat). Ade jugak yang buat satu hari aje. pagi nikah, pastu terus lah bersanding.. Jimat! ekekeke.. aku pun buat sehari ajo… Jimat masa dan duit dan tenaga.. Amalan mulia kan berjimat tu. hahahaha.. Dah set tarikh. baru le move ke next step lak!

2) Carik tema atau baju dulu. Ade orang carik baju lawa, itu lah warna tema.. Ade orang carik tema dulu n carik baju yg sesuai. hehehe. So up to you guys lah mmana korang suke. Asal ade warna. nak warna warni, pon boleh.. zaman skg ni bkn kesah bebeno pon color matching ke tak. katanye trend color block. ekekeke.

3) Decide nak buat kat umah ke atau dewan. Da decide baru lah le carik yang lain.  Kalau rumah korang laman beso cam padang badminton, boleh lah buat kat rumah. Digalakkan! sebab meriah terutama bile korang rewang.. tp mostly orang tak de rewang dah kan.. sikit2 aje kot.. hehehe.. tapi, kalao korang buat kat dewan.. pon takde masalah. Meriah jugak! Bezanye cume.. orang datang n balik ajelah, takde nak melepak buat kuak lentang kat ruang dewan cam kat ruang tamu rumah kalao buat kat umah. hehehehe..

4) Da tau tarikh bile,  tema ape, n lokasi mana nak wat majlis barulah survey katering.. hehehe.. banyak naw pilihan katering la ni kan. So, choose wisely. Buat online survey kalau online, kalau tak online carik lah katering memana korang tau. Kalau nak senang pegi lah memana pameran pengantin kat KLCC ke, Midvalley ke, Shah Alam ke.. memana ajelah.. Byk! sana mmg banyak katering bagi promo price. Jgn risau, terlalu banyak kat sana yg murah. Korang kene pandai carik aje. Carik yg sesuai dengan duit yg korang bayar. Jangan terpengaruh tengok baju blink2 kat sana, nak sangat baju tu. pastu bayar pakej 40,000. Hamboi.. 40K boleh buat dua kali majlis weh! siap custom baju, custom pelamin semua nak custom lah.. nge…. cam RCW lak ek.  Ni sume duniawi aje ekekeke…  Jadilah orang yg bijak berbelanja.. byk lagi benda korang le dapat ngan duit tu. Ingat… pasni, korang ade family nak di jaga pulak. hehehe… Duit tak sonang nak dapat weh~ bersederhanalah ye kengkawan 🙂

Checklist utk pakej Katering selalunye ade dua lah, dewan n kemah.
Keduanye sama aje.. bezanye Dewan selalu nye die bagi 20-23 meja bulat, tapi Kemah/Kanopi die bagi 16 Meja & 5 Kanopi. Hehehe.. Yang lain? pttnye sama aje.. . Make sure korang tengok ye semua kat bawah :-

Menu

  • Utk bape pax?
  • Nasi minyak bape %? nasi putih bape %? tanye bebetul. Kalao tak nak nasi putih le mintak 100% minyak. atau sebaliknye.
  • Bape Lauk (ayam/daging/ikan/etc) – kalau nak tukar jenis masakan, tanye jugak. ade orang tak suke masak kicap/ etc kan. hehe..
  • Bape sayur (dalca/acar buah/gulai/etc)
  • Papadom/Keropok (ikut pakej, kadang takde)
  • Buah pencuci mulut ape? (oren/tembikai?) kalau nak durian, try lah mintak. hahaha. tp tak sesuai kot.. 😛
  • Dessert ape? Pakej basic takde dessert selalunye. Kalau pakej yg medium die selalu bagi bubur atau ape2 yg sesuai cam kuih ke… tapi ade specific pax lah. 300pax sahaja ke atau 500 ke.. hehehe. tanye tu.. jgn tak tanye..
  • Ade air panas tak? bape pax?
  • Ulam ade tak?
  • Minuman sejuk kordial make sure unlimited ye. ni pttnye die mmg make sure lah. kalau hari panas, mana ade orang minum segelas.. kompom begelen2. tak nak lah air abes masa kenduri kan. da tu duduk pulak kat dewan.. mana nak masak air tu. nge..
  • tanye ade tak air mineral kat meja2 tetamu. ade refill ke tak? bape ade.. orang pon nak air putih lagi2 orang veteran kan.. hehehe..

Hidangan Pengantin! tanye die bape set hidangan ni.. meja makan beradap sllu ade 8-10 orang duduk takkan lah semua depan pengantin aje. kiri kanan kesian sangat tak dapat pape.. tengok aje ke? request lah kalau nak dua set. kkadang dorang mmg bagi dua set.

  • Ayam mempelai / panggang selalunye
  • Ikan kena ade.. selalunye Siakap masak masam manis ke, tiga rase ke..
  • Udang berhias atau cucuk2 pon kene ade
  • Mintak menu kat tetamu, letak sekali kat meja pengantin. Ade katering tu tak bagi, die bagi yg die list aje. tapi kesian lah.. pengantinnye menu sikit aje.. bagi lah yg tetamu nye jugak. boleh dia rase sekali.
  • Air kordial
  • Buah2an – tanye die deko ke atau letak oren aje dalam piring. kalao deco kira untunglah. tp sllunye letak dalam pinggan aje.
  • Dessert pengantin.. puding atau caramel ke. ape2 lah.. hehe..
  • DOME utk meja khas VVIP belah lelaki/pempuan. selalunye ade 2 meja VIP yg ade dome. so dorang tak payah nak beratur amik nasi.  Ni khas utk orang veteren2 lah yg datang sekali. contoh atok2 nenek2 mak long/pak long/ mak ayah pengantin makan kat meja beradap ye.. jgn silap meja lak. hahahaha.. adik2 duk meja VIP/biasa kalau meja VIP da penuh dengan makcik2 n pakcik2 hehehe. dulukan yg veteren ye.. jgn berebut.. gtau orang belah sana ssiap ok! 😀
  • Kek FREE, selalu dorang bagi.. dua atau tiga tingkat. tengok lah pakej ape. hehehe.. yg ni wajib ade dah skg! nnt nak potong kek lepas makan beradap kan hehehe.. masa potong tu, korang gtau ssiap kat abg katering tu supaya tlg potong kan n letak kat satu tempat sesape nak makan. hehehe.. tak le nk bagi semua orang sb kek tu siket ajo.. hahahahaha.
  • Backdrop belakang meja beradap. ade ke tak kain backdrop. jgn bagi nampak bakang. kalau dewan le buat kat bawah stage. nampak pelamin, kalau kat kanopi.. buat kat umah.. nampak reban ayam bakang.. atau pagar rumah kat bakang. hahaha huduh~  sb orang ramai mai masa tu nak snap gamba hahahaha.. tak nak bakang huduh sgt. 😀

Tu baru Menu tu.. Lagi?
5) Peralatan majlis contoh :-

  • Berapa set buffet?
  • Tray petak atau bulat?
  • Kerusi kosong atau sarung atau ade reben?
  • Lapik meja satu layer atau dua layer
  • Kemah scallop tak, ade kipas tak?
  • Meja tetamu ade bunga tak? selalu ade extra charge. atau ade pencuci tangan tak?
  • extra meja utk doorgift? hadiah?
  • Red carpet ade? arch? walkaway? bunga tangan? set merenjis? kipas pengantin? bantal letak tangan? ade yang ade, ade yg tak ade. ikut pakej lah ye. basic pakej, selalu nye takde… premium atau gold pakej sllu ade. 🙂

 

6) Pelamin – tanya die, bape panel. Panel ni benda yg kotak tu. Kalau nampak pelamin ade yg satu kotak aje kat bakang kan? tu panggil Panel. Klik sini kalau tak sure gak. So kalau dewan beso, takkan lah nak satu aje benda tu kan. Kene lah penuh kan stage tu. at least 3 panel dengan kain backdrop. bagi lawa sikit.  kalau Kanopi, satu panel takpe. sb mintak kain backdrop bakang n letak bunga da nampak lawa dah. hehehe.. ape pon, ikutlah bajet ye.. 😀

7) Busana & Makeup – yg ni korang le pilih kat butik yang die collaborate. atau butik die sndiri. sama dengan tukang makeup. tapi selalunye mak andam korang die tak bagi pilih. kalau korang da ade yg bekenan kene gtau die mintak try dapatkan.kalau dapat lah.. kalau tak dapat, die sendiri la tu makeup. save bajet dorang. hahahaha.. kene usha FB atau link web die. tengok lawa ke tak mak andam die makeup. kalau tak lawa, korang kene cakap nak makeup camne. atau, tolak aje makeup n carik mak andam luar. boleh jugak… kekadang diorang bagi tolak duit makeup dalam 200-300 atau, dorang tak bagi tolak tp boleh upgrade lain2. hehehe.

REMINDER : fitting baju, selalunye seminggu seblum majlis. nak ikut badan yg terkini lah kiranye. hehehe.. mana tau ukur awal 3 bulan, ttibe jadi momok. atau kurus sangat hehehe. da tak lawa baju tu. ahaks! 

8) PA sistem – ha.. yg ni kritikal kene ade. kalau takde … bosannye lah.. takde lagu. tak lah meriah naw kalao takde kan. Kalao ade yg bagi kompang, pon bagus. kalau takde.. guna CD aje. jgn risau, kalau peralatan dorang bagus.. n DJ pandai.. mmg kuat n sedap bunyi kompang tu. hehehehe.. kalau ala2 aje.. ssh la siket.. takut orang tak sedo pengantin da sampai. hahahaha.. better korang bagi masa tentative kat abg DJ, suh die buat pengumuman kalau pengantin sampai. 🙂

9) Photographer– yang ni, ade pakej yg sekali ade.. ade yang takde.. kalau korang ni mmg memilih tang gamba.. korang le carik la kat luar. tolak aje dalam pakej tu. atau biar aje.. biar ade backup. hehehe. tapi kalao korang tak kisah sangat.. asal ade, amik aje dalam pakej kalau ade die offer lah. hehehe.. make sure kalau nak photographer tanye die.. bape orang jurugambar die bagi. sorang ke dua. kalau sorang die nak cover semua sudut muka dalam majlis tak boleh lah kan. tapi kalau die mmg pandai amik gamba, die tak payah pilih sudut. die tau mana yg lawa. ssiap die duk situ. hehehehe.. kalau yg so – so amik gamba, bia lah ade dua orang jurugamba.. dari kiri kanan or depan tepi ke.. barulah boleh pilih gamba mana yg lawa kan. guna kamera beso DSLR tu tak lah semudah yg kita sangka. hahahaha. so, kalao orang yg main camera tu tak biasa main.. mmg agak hampeh lah jugak result nye. ekekeke..

1o) Doorgift – ha, ni pon kritikal jugak.. selalu dulu orang bagi berkat. skg ni orang tak bagi dah berkat.. so orang bagi Doorgift.. ade orang bagi yg best2, cawan lah, coklat lah, mangkuk lah hehehe.. tp kalau nak simple bagi lah tuala kecik ke, atau jajan n air ke. atau buah ke. ape2 ajelah.. asal ikut bajet memasing.. kalu ade bajet lebih.. bagi lah yg best.. kalau takde lebih sangat, bersederhanalah kita ye.. hahahaha..

11) Kad kawen! – kad kawen ni kene edar sebulan sebelum kawen.  Gtau semua yg awak nak kawen. hehehe.. so bagi dorang block masa n susun jadual dorang ssiap. hehehe. lagi2 time cuti sekolah. ha.. lagi best.. hahahaha.. jangan kuarkan kad kawen byk sangat. sb 1 kad bersamaan ngan 3 orang. (isteri, suami n anak) kalau anak 4 orang.. lagi masalah.. hahaha.. tapi anak2 makan tak banyak. 🙂 jadi, kalau katering 1000 pax aje, jemputlah dalam 300 kad kawen. tp orang skg jemput mulut aje.. dalam fb virtual aje.. so, kuar lah kad kawen tu dalam 100-150 n assume yang lain tu jemput dalam fb n jemputan mulut.. barulah makanan cukup utk semua orang. hehehe..  Carik pakej tu, carik yg berpadanan. Byk pakej yg ade bunting n badge  n memacam lagi. tp.. carik ikut keperluan. Jgn tamak n tengok harga murah aje nak sokmo.. sedangkan kalau amik yg biasa le jimat lagi banyak. hehehe.. Tetipu tipah kan hahahaha…

11) final checklist.. Penyelaras majlis, pastikan ade pengurus majlis dari pihak katering. ape2 boleh gtau die. die akan arah n pantau staff die. make sure ade pelayan lah. so pengurus majlis ni akan tengok mana meja yg kotor n perlu dibersihkan atau ape2 yg perlu di tambah.  kalau boleh suh die jaga pengeluaran makanan sekali. jangan sekali letak semua.. kang abes, orang kendian datang tak de makanan pulak kan. huhu.. tak nak lah orang datang lambat sikit makan papadom ajooo. hahahaha.. kesian orang mai jauh2.. 😀

Semasa majlis :

1) Pengantin Lelaki/Perempuan
– ini kalau korang tertinggal, masalah tu.. hahahahaha..

2) Busana / Makeup
– make sure busana lengkap dengan aksesori ye, wanita n lelaki. Wanita ade crown n bunga tangan. kalau lelaki tanjak lah hehehe.. :D. Makeup tu natural aje pon ok, jgn warna warni sangat. nnti jadi cam aishah 50sen lak. hahahahaha..

3) Dayang2 adalah mata2 kita
– Mintak tolong dayang2 tengok kan majlis tu, kkadang penyelaras majlis tu cengkelat. hahahhahaha..

4) Dayang utama kene jadi pengapit..
– hehehe.. gtau dayang tu… kipas pengantin, jgn kipas diri sndiri lak dayang tu. pastu kene carik dayang yg sporting.. sb nak tlg bagi bunga telur kat orang yg datang merenjis hehehe..

5) Orang veteren
– Jgn abaikan orang veteran lagi2 pihak belah sana.. kalau die ade atok o nenek yg tak bape nak kuat. sediakan die kerusi cepat2. kalau die nak merenjis, make sure appoint sorang yg mmg akan tlg die naik n turun masa tu.

6) Make sure SENYUM! semua orang snap awak ni.. senyum.. jgn marah. kalau nak marah pon senyummmm jugak! hahahaha.. tak senang kan nak jadi pengantin! 😀

7) Say THank YOU! Kamsahamida! Aligatogozaimash!
– tak kisahlah cara ape pon nak cakap, asal cakap tq sb dorang sudi datang meriahkan majlis 🙂

8) Masa makan beradap tu, korang jgn macam tak makan sebulan ye.. makan dengan sopan santun. nak suap2 kan hahahahaa..  jgn tesalah suap pengapit sudah la ye. hahahahaha

Selepas majlis bile semua orang da beransur balik.. n masa da time.. ekekekek .. OUTDOOR time! 😀
This time, its your leisure time.. g lah snap gamba OUTDOOR kat lokasi mmana ye.. carik dulu lokasi sebelum majlis tau. Survey dulu. hehehehe.. pastu snap2 lah sepuas hati. 😀

da abes, bagi yg rewang? g lah bakang cuci periuk. hahahahahahahahahaha.. TAMAT DAH MAJLIS hehehe..~:)

tak kisah lah basuh periuk, at least da ade isteri nak urut2 kan badan penat tu. hahahaha.. Susah kan nak kawen ni? memacam hal ye..so, jagalah pasangan anda sebaeknye.. jgn nak masang satu lagi pulak. Satu pon tak tejaga weh… ado hati.. hehehehe..  semoga semua bahagia ke akhir nafas hingga ke Jannah hendaknye.

kepada kawan saya cik Inz, Congrat! awak bakal jadi isteri 2 minggu lagi.  Cam tak pecayaaaa je! hehehehehe. Congrat!!!!

 

 

Advertisements