Officially a year! 🙂
Yehaa!!!

 

Cepatnye masa berlalu, dalam beberapa kedipan mata aje.. hubungan kami da berumur setahun.  Alhamdulillah. 🙂 semuanye berjalan dengan lancar seperti dirancang.  Tarikh yang sama, tahun lepas, kami berada di WangsaWalk dan si Dia lamar aku kat sana.  Weeet…Weett.. Tahun ini, Tarikh yang sama dia dan aku berada di Festival City, mencarik cincin lamaran.  Such a perfect timing!  Alhamdulillah… hehehe.. Semuanye berjalan seperti yang kami rancangkan.  Malam tadi, beliau datang bersama kad raya, kuih dan cincin.  Kad raya tu kad combination sebenonye, 2 in 1.. very flexible!  Kad raya + Kad Anniversary with a cat on it!  hahahaha.. Walaupun stated dalam tu word “akan abang dipastikan kad ini sampai pada 4.8.2013 di tangan sayang…” hehehe.. i guess, hes using Japan timing zone kot.  ahaks.. so, dapat kad tu semalam, pakej lengkap dengan kuih raya dan cincin risik.  Yap, you are right. cincin risik.  Cincin tu die da beli lama dah sebenarnyer.  tak penah try lagi, so mlm td die bagi suh pakai.  Masuk2 je.. ops! longgar.. erk…~~~ pulak dah..hehehehe..

Ikut adat, cincin risik adalah cincin yg digunakan utk merisik seorang gadis oleh family lelaki yang nak merisik.  Tp, ingat adat risik wujud sebab orang dulu kala tak kenal si Gadis tu. So zaman skg ni praktikal lagi ke risik merisik ni? Wujudnye risik dizaman skg hanyalah utk menyambung tradisi aka adat orang zaman dulu.  Adat melayu takkan ilang dimakan zaman kan. In fact, rasenye nowadays orang dah ramai terlebih mengamalkan adat dari mengutamakan benda yang wajib dan harus.  Contohnye, memudahkan nikah.  Semua orang, semua ayah n semua family pon akan mengalami benda yg sama. AKu pon sama jugak.  Tpi, practice yang diamalkan tak semestinye membutakan mata dan menghilangkan pertimbangan seseorang.  Aku nampak rational abah bile die kate nak jumlah ini utk hantaran, die bukan jual anak. Tapi hakikat bahawa die hidup dekat 60tahun didunia ni, aku tak dapat nak nafikan bahawa die nye pengalaman mengatasi aku dan budak2 muda yg nak kawen cam aku. Kite nak kawen, memanglah semua nak murah nak senang.  Hantaran nak murah, tapi majlis nak ala2 siti nurhaliza! oh comeon!!! if u have RM1, u cannot walk in Pizza hut door and ask for a PIzza can u? Get a life! a real life!

At the same time, aku pon tak menyokong perkahwinan yang over sangat.  Kite kene jadi bijak.  Hantaran zaman sekarang, nak kate mintak 15K mahal sangat. kalau ko kawen nnti ko cakap aku mahal ke tak bile ko kire semua catering, majlis, duit hantaran, duit andaman, duit itu ini itu ini.  Sampai ke tidak jumlah tu, lagi korang nak wat video lah, cameraman lah, outdoor lah, indoorlah, no door lah bagai.. is 15K really worth of 15K??? Well, aku tak nafikan yang nikah, bukan benda yang susah.  Nak nikah bayar je lah duit mas kawin.  Ignore hantaran, majlis dan jugak duit hantaran yang beribu ringgit.  HUHUHU~ Tp after nikah tu, korang rase hidup sebagai suami isteri, tanggungjawab suami isteri tu lebih susah ke lebih mudah dari nikah?  Yang penting apa? Persefahaman.  Orang kate Study smart, not hard, cam tu gak lah kawen.  Plan smart, not hard.  It means, plan mengikut ape yang korang nak, nak fantasy ke, horor nye theme ke ape ke, lantaklah, but BE SMART! How smart? hahaha.. that comes later.  Today entry pasal anniversary aku. SO, SKIPPED this short entry jap.

OK back to our anniversary, die datang kat tempat keje aku n bagi cincin tu kat aku.  hehehe.. Kawan aku kate, cincin risik tak baik pakai dulu.  Tapi, define ‘tak baik’ utk aku plis.  Kalau tak surprise, aku pecayelah.  tak de feel masa dirisik, aku percayalah.  Tp ‘tak baik’ i dont get the point there.  Maybe tak lucky kot die kate tu.  ANyhow, if someone come to you and wanted to give u a ring in advance on your anniversary day, he was infront of your face with that kind of expression on his face.  TRY and SAY NO.  If you can, then you are the most lame, boring and stupid GF ever.  U are definitely not ready to make a commitment yet, far from marriage if you ask.  It means, u cannot read your partner well. It means, you dont understand your partner, it also means that you dont value n appreciate your partner well.  So, why bother to get married. i bet, no one can say NO in that circumstances.  huhu~ If yes, POOR you someone.  Your partner dont need nagging, or consultation on that day, if you wanna play MOM & SON game, or PATIENT & DR game – WRONG TIME dude, move on!.  He need you to just smile, and says how luckily she is to have him as life partner.  and yes, thats what i did yesterday.  I accept the ring, even longgar, it still the sweetest moment in my life.  My bf is not a person who know millions trick and way to suprise me.  but i know, he was a sincere man who love me with all his heart, and he will never ever gonna hurt me in any way.  I know that for sure! So, is there anything else is matter? NO, there is not. IM just happy, he came yesterday.  (^.^)

Tq my dear love, and happy anniversary! Hugs & Kisses.

mymesj : love is not about beautiful life, love is about YOU n I living with each other weakness. 🙂

 

