Buying an Engagement Ring? Alah.. we got Habib, PohKong, WahChan, Tomei, Reefa Gold and bla bla bla.. It should be easy LAH. this is Kuala Lumpur MAaaa!  

ayat PERGH! poyo seh.. Easy to say, hard to find! thats what i think it is.  Sape kate carik cincin kat KL senang.  KL ke, KM ke, KO ke, semua same aje.  Memeningkan dan pasti memenatkan.  Kompom aku nak marah dah tu.  Seb bek En. Heart ade kat sebelah (even die pun ngah marah) tp die diam n layan je bebel aku malam td.  Huhuks. kecian die.. Tp kalau da tawaf satu mall tu 6 kali mau nye aku tak marah plak kan.  Panas n kenyang kot!  At last masuk aje kedai yg ade kat situ. Kedai pertama kami try masuk adalah Wah Chan.  Kononnye nak carik cincin batu ah tu, masuk2 mmg banyak lah cincin sampai mata berpinau2, tp aku da pelik npe glitter pelik aje sume cincin ni.. oh, alkisah… Rupenye, memang bukan lah 916, its 750.  Huhuhu… Ok, FINE.. kalau korang nak tau dan tak tau, emas ni ade kategori die.  Standard A, B, C, dan D lah kirenye.. Lets flash to the back a bit…

Cincin Emas – Sebenonye emas kire ikut mutu daya keunggulan.. paling bermutu, kompom lah yg paling tinggi nombor emasnye. Macam exam nye markah lah kan. 99 dapat A+, 80 dapat A jer.. emas pon gitu lah juger..

Emas Ranking
Emas 999
Emas 916
Emas 835
Emas pound and Lastly Emas 750

So, selalunye orang beli Emas 999 utk investment, cam bongkah emas and syiling emas.  korang tau kan, ni namenye emas padu.  Kalau utk risik orang beli cincin belah rotan emas 916, cincin belah rotan ni, cincin bulat yang takde batu n kosong cam bawah ni.  Siap aku bagi gambo sebab aku paham korang pon kompius kan same macam aku dulu before aku google n beli hahaha.. ade jugak yg emas putih/platinum.. ikut lah memane korang nak ek.  Korang pun leh jugak engrave nama korang belakang cincin tu kalau nak.  Ramai orang buat cmtu, Tp aku suke 916, for investment nnti in the future so tak le nak engrave, rugi emas kene buang. hahaha.. 🙂

Utk bertunang, orang nak at least seketui batu kat cincin tu, tp utk yang ini, kalau nak yang batu, boleh dapat cincin 916, tapi.. mostly mmg emas 750.  Korang pegilah kat Poh Kong ke, Wah Chan ke, Habib ke.. dorang recommend either Platinum atau pung emas 750 ni lah.  Emas 916, lembut. SO tak le nak hold batu tu lama.  Kalau yang ganas2 nye awek cam aku ni, sendiri mau ingat lah ye.  Kalau korang tu beli just nak simpan dalam peti. Boleh lah carik, tp agak ssh sikit dapat.  Ape pon mostly cincin permata n batu ni ade lifetime warranty. Kene tanye bebetul dulu. Tapi ingat, cincin batu pun ade dua gak, satu batu DIAMOND betul diamond punye, dan satu lagi zircon nye batu. Diamond nye cincin kompom lagi mahal, tp kecik seciput.  dan Cincin zircon  nye batu, ade beso n kecik n harga boleh mampu di beli oleh kebanyakkan orang2 middle class cam en. heart aku.  Dia mampu je beli diamond, tp aku tak bagi sebab batu kecik n tak bebaloi, baek bagi aku je duit tu.. lagipun, utk orang bebadan bulat cam aku ni, kene amik batu beso sikit sebab takut glitter emas tu lagi kuat dari glitter batu yg cipot tu.. hahaha… basically, cincin aku nak tu tak terlalu sarat n tak terlalu simple.  Aku nak yg sedang n sweet & berdesign.  gamba bawah ni cam hiasan ajelah. tp, at least ade design. 🙂

P.S : cincin batu tak kire gram ye kengkawan! Nak tanye gram boleh je.
Tapi jangan amik yang 5gram cincin dengan batu sebeso batu bata pulak hek. 🙂
Pening gak kan dengan emas ni, ni baru emas belum lagi platinum, cincin emas campur, emas rose, suasa, perak bagai.. yang tu aku tak cover kot. sebab aku tak nak beli yang tu, hahaha fokus kat emas aje.  Tips utk membeli dengan bijak.. Ha, g amik pensil n take note ni semua ni.. 🙂

  1. Tengok bajet sendiri dulu
    kalau nak beli ape2 pun, kene ade bajet tol tak.  So, usha dulu duit dalam bank ade berapa.  kalau takde, tetapkan aim nak bajet berapa utk cincin tu, n kumpul duit dulu. Cukup je duit, jangan tangguh.  Terus beli, harga emas semakin hari makin naik.  So takmo lah over bajet utk benda yg sama.
  2. Kaji Harga Emas semasa
    Ha, tadi aku da gtau kan harga emas makin hari makin naik.. well, sebenonye die ikut musim.  Tp selalunye naik. Baru2 ni turun sebab kononnye ade orang pemegang emas tu nak release banyak emas kat pasaran, but so far takde update n citer pasal tu pun, so aku abaikan hal yang tu dulu, yang aku tau..hehehe… Aku beli cincin risik aku murah je segram. 13+ aje pun. kalau sekarang da naik RM155/gram dah ni.  Masih murah, tp tetap mahal dari cincin risik aku lah.  Nak cek harga emas semasa either korang g FB kedai emas memane tengok die selalu tulis kat situ harga semasa, atau korang google harga emas semasa atau web FGJAM. Kalau tau harga emas, tak lah kene tipu kan.
  3. Compare Harge Semasa + Upah Emas di beberapa kedai (Wah Chan, Poh Kong, Habib etc)
    Da tau bajet sendiri, n harga emas semasa.. Compare pulak harga tu dekat beberapa kedai yang korang da aim.  Harga emas tu lain tau dari harga upah, Harga emas tu ikut pasaran tp harga upah tu kire bayaran tambahan.  Macam service kereta lah, ade labour charge kan.  Contohnye harga semasa RM155, emas tu berat die 3gram, dan upah RM100.  Korang kire lah ye.  RM155 x 3 + RM100. Total tu lah yang korang kene bayar nnti kat kedai. Jangan marah2 kate tertipu pulak.  Ramai orang carik kedai beso2 sebab quality and warranty of the gold.  Tp kalau korang nak tau, kadang2 kedai biasa harga lebih murah sebab dorang bagi diskaun harga emas semasa.  contoh diskaun RM5/gram meaning harga semasa (RM155) korang tolak RM5 setiap gram.  Kalau 3 gram, dapatlah untung RM15. Nampak kecik tp beza tu.  Harga upah pulak depends pada design cincin. Kalau cincin kosong bulat aje, tak memerlukan skill ukiran n etc. Upah die murah ajelah even ade serendah RM30.  Kalau korang g kedai besar2, cincin yang sama tp upah mahal sebab BRAND.  tp kedai biasa murah sebab takde brand. BENDAnye still sama.  huhu.. sendiri pilih lah ye.  Kalau rajin lagi, nak jimat g carik ceruk kampung2 sane. Lebih murah lah sebab kampung kan contoh cam Emas kelantan, murah kan! tapi tak sure lah quality ok tak. Kawan aku kate lain, tp ade yang kate same aje.  Who knows kan. yg penting, design cincin tu, tepuk dada tanya selera. Kalau yang simple, lebih senang jaga n basuh. Kalau byk sangat shape die, susah gak nak cuci kan! 🙂
  4. Carik Promosi! 
    Da dapat tempat yang best tu, korang kene carik pulak Promosi! Contoh Wah Chan.. Die bagi promosi buy 1 free 1.  sape tak beso mata dengar kan! beli cincin batu, FREE cincin belah rotan.  So, kalau nak tunang tu. sesuai sangat lah. 2 in 1. Tapi Poh Kong tak bagi promosi cmtu. Ade kedai die nye promosi emas SET lagi murah n berbaloi dari single item.  Korang le beli set, guna cincin utk tunang. n set lain nye item utk kawen.  hahahaha.. pandai kan.. nampak tak cara permainan die.. jangan tak tahu ek! dan Ade jugak tempat yang bagi Points, atau pun free electric items.  Ha, yang ni korang kene pandai carik lah ye. 🙂
  5. Tips tambahan
    Saiz batu n cincin kene ikut size badan ye.  Kalau jari kecik cecoit tu, carik cincin lebar sikit. kalau da badan beso mulat tu, jangan carik kecik naw plak, carik batu beso sikit n sesuai ngan badan.  macam handbag lah kan. takkan badan beso pakai beg cipot.  tak sior nampaknye.  Kene jugak consider utk yang ade Allergic tu, kalau da tak leh pakai emas.. redha ajelah.  g lah carik platinum ke ape ke. Byk lagi option.  Last but not least, berbelanjalah dengan bijak dan bersederhana.  🙂

As for me! Malam tadi da kuciwa da tak dapat cincin yang dicarik.. sebab kan aku takde proper knowledge pasal cincin n cara carik cincin lah aku jadi blur n membuang masa malam tadi, so aku saje letak post ni utk guide orang lain.  Ramai orang rase membazir beli emas 750, tp lepas consider all aspect n etc.  N dapat pulak advise dari mak, dan beberapa kakak yang sangat expert dalam bab cincin ni.. i think, emas 750 is the best for cincin bertunang.  People will understand kenape bukan emas 916 sebab mmg dorang sendiri tau, cincin permata jarang ade 916.  Ape pon, kene tanye en. heart dulu lah..  Die macam nak 916 nye emas.  Anything, will get back to you guys later! 🙂

mymesj : Ni first entry utk ceritera Adam&HawaStory.  A written memory of our life timeline.  Hopefully, it can guide all Adam & Hawa in the world too & later they will create their own different story to guide others. ^_^

